Google Ads i 2022 - Del 2 - Responsive søgeannoncer

I denne blog gennemgår vi de nyeste trends i Google Ads i 2021. I Del 1 snakkede vi om de optimeringer Google har lavet på deres budstrategier, og i det henseende, snakkede vi om Googles nye feature ’Smart bidding’. Du kan læse del 1 her.

I dette indlæg vil jeg snakke om en fantastisk udvidelse til søgekampagner. Det er responsive søgeannoncer. Responsive annoncer har egentlig været tilgængelig som betaversion i et stykke tid både til søgekampagner og til display. Efter mange opdateringer har de responsive annoncer for alvor taget fat, og nu skal de med i enhver søgekampagne. Her er hvorfor.

responsive søgeannoncer - Wuo - blog

Hvad er responsive søgeannoncer?

Responsive søgeannoncer er som navnet indikerer ’responsive’. Navnet henviser til at Google benytter kunstig intelligens til at udvælge hvilke kombinationer af overskrifter og beskrivelser som giver den bedste værdi i forhold til den målgruppe som kampagnen er henvendt til.

Hvad betyder det?

Godt spørgsmål. Det betyder at du ikke længere er underlagt de ret begrænset muligheder du før har haft i opsætningen af traditionelle søgeannoncer. Her har du haft 3 overskrifter og 2 beskrivelser for hver tekstannonce.

Med responsive søgeannoncer har du 15 overskrifter og 4 beskrivelser under udarbejdelsen af tekstannoncer. Google benytter, som sagt, disse opsatte overskrifter og beskrivelser til at danne de mest effektive kombinationer i forhold til målgruppen. Google vurderer automatisk annoncens ”styrke” ved at sammenligne annoncens opsætning med annoncegruppen, altså de søgeord som er opsat i sammenhæng med annoncen. Des højere relevans des bedre annonce.

I smuk synergi med smart bidding, så er meningen med de responsive annoncer, at Google selv foretager en stor del af det løbende manuelle arbejde. Det hele handler nu om den initiale opsætning. 

Men..

Der er argumenter for at Google ønsker, at alle responsive annoncer performer godt, også på bekosning af hinanden. Så nogle mener at hvis man sætter sine annoncer responsive og der findes andre responsive annoncer om det samme emne. Så otimerer Google på tværs af annoncerne og ikke på de enkelte hver især. For at opnå et godt resultat for alle annoncer om emnet.

Jannik Vinther-Jensen
Jannik Vinther-Jensen

Modificeret 18-10-2022

Giver det øget omsætning?

Sandsynligvis ja. Det er ikke kun godt for annoncøren. Data viser at responsive søgeannoncer har en tendens til at have en højere relevans end statiske annoncer, og trækker derfor flere kliks i snit. På samme måde som smart bidding, så bruger Google machine learning til at teste og identificere de mest effektive kombinationer. Responsive søgeannoncer har derfor ofte højere relevans, og trækker højere synlighed. Den naturlige konklusion er derfor at de også trækker flere konverteringer.

Hvis du gerne vil vide mere om google ads, så er du meget velkommen til at læse mere i Google Ads i 2021 – Del 3 – Google Shopping

Få et uforpligtende tilbud