Hvad er duplicate content?

Duplicate content er et term der bruges af Google, når de vurderer at 2 sider er helt eller næsten ens. Det kan f.eks. ske hvis to sider på din hjemmeside har meget ens indhold, men også en side på din hjemmeside og en side på en anden hjemmeside har ens indhold. 

Duplicate content
Jannik Lauge Jensen
Jannik Lauge Jensen

SEO-Specialist
Skrevet 25-05-2023

Hvordan kan jeg holde øje med duplicate content?

I Google Search Console under sider, kan du holde øje med Googles vurdering af dine sider og hvor duplicate content opstår, samt få en ide om, hvad grunden er. Herfra kan du også holde øje med hvilke sider du har rapporteret som canonical, for at undgå duplicate content.

Hvilket content kan være skyld i at der opstår duplicate content?

At dine sider ligner hinanden for meget, at du har to udgaver at samme side, at især WordPress laver alternative links af den samme side, hvis du har brugt samme indhold på en anden side, i få tilfælde hvis en anden side på internettet har stjålet din sides indhold.

Hvad kan være konsekvenserne ved duplicate content?

Duplicate content, uden at du tager stilling til det, kan betyde at trafik kommer et andet sted hen på siden, end du ønsker eller endda at ingen af siderne rangerer effektivt nok. Der er som sådan ikke en direkte negativ straf ved duplicate pages og Google er blevet meget god til at gøre sider canonical, hvis de mener at 2 sider er for ens.

I tilfælde hvor du bruger samme tekst på flere sider og kun ændrer navne på byer, områder eller emnet, kan det blive særlig negativt vurderet som spam og i dette tilfælde kan det få en negativ straf af Google. 

Gælder ikke for produkter

Google er godt klar over at der er massere produkter, hvor den eneste forskel er størrelsen og der skal du ikke være bekymret fra at det mindste indhold er tæt på hinanden, selvfølgelig er det vigtigt, at det har et andet varenummer og stregkode og at målene er anderles. 

Google udvikler sig lynhurtigt i disse år og derfor bliver Google også bedre og bedre til at forstå ting, uden at bliver fortalt det. I den ikke så nære fremtid bliver stillinger som SEO og arbejde med dette, højst sandsynligt lavet om til at handle om content, som det i store dele allerede er, teknisk optimering og smarte løsninger. Da Google uden tvivl bliver så klog, at der ikke er behov for at “oversætte” til den mere.

Må jeg genbruge indhold?

Ja selvfølgelig, det er normalt at nogle dele af indhold, kan være relevant på flere sider. Det kan f.eks. være elementer med anmeldelser, beskrivelser eller kontaktformularer. Det ved Google også godt, den er rigtig god til at kende forskel på naturlig gengående indhold og forsøg på at manipulere.

Gælder heller ikke for samme side på et andet sprog

Det er selvfølgelig bedst at du oplyser Google om at sproget på siden er et andet. Det kan du enten gøre med rel=lang når du redigere siden i WordPress, men ens sider der er på forskellige sprog, betragtes ikke som duplicate content, da der formodes at de er rettet imod to vidt forskellige brugere og også vil rangere rettet imod to forskellige sprog.