Teknisk SEO-analyse – Del 1 -Hvordan gør du?

Når du skal analysere den tekniske SEO, er det nemmeste og mest overskuelige at crawle din hjemmeside med et analyseværktøj.

Du kan godt se forskellige problemer der skal løses, igennem Google Search Console og Google PageSpeed Insights eller på SEOptimer, hvor du kan lave et SEO-audit, det er gratis, men kræver et vist overblik og en dybere viden. 

Alternativt er der betalte løsninger, som gør det hele mere detaljeret og overskueligt. Vi fortæller dig alt du skal vide, når du skal forbedre din tekniske SEO her: 

Teknisk SEO-analyse
Jannik Lauge Jensen
Jannik Lauge Jensen

SEO-Specialist
Skrevet 25-10-2022

Først og fremmest… 

Hvad er teknisk SEO? 

Teknisk SEO i sig selv, er et separat emne under emnet SEO.

Teknisk SEO er beskrivelsen for alle indsatser på hjemmesiden, der arbejder med at få Google til at kunne; Loade siden hurtigere, forstå indholdet bedst muligt, samt forstå sammenhængen imellem siderne og kunne begive sig rundt på hele hjemmesiden mest effektivt, uden at blive mødt af barrierer eller besværlige veje. 

Herunder er der mange forhold der gælder, vi vil gå dem igennem og forklare dem så godt vi nu kan. Hvis du allerede ved hvilke fejl du skal arbejde med, kan du gå til del 2, for at se hvordan du gør.

Google… og derfor SEO, er i konstant udvikling 

Det er vigtigt at huske at SEO udvikler sig hele tiden og i 2023 med 2-3 måneders mellemrum. Google forsøger at gøre det tæt på umuligt, at påvirke SEO på et professionelt niveau, men ønsker samtidig at hjemmesiden opfylder flere og flere og gradvist mere voksende krav til teknikken. 

Dette skaber et kompliceret forhold, hvor Google ikke ønsker at man kan påvirke placeringer for meget, ved at imødekomme alle Googles krav og derfor opdateres der på krav og hemmeligholdes krav, for at der ikke kan optimeres eller i deres ord ”udnyttes på dette”.  

Der SEO-optimeres altid imod Google

Google er den mest populære søgemaskine på nettet, med store længder og derfor optimerer vi altid efter den.

Google har jo i sin grad en pligt til, at de små og nye hjemmesider ikke bliver kvalt af de store, fordi de har ressourcerne til at erhverve den viden, der skal til for at optimere på Googles vurderinger og har en fast plads i toppen, overalt på Google i deres branche. Samtidig med at de har en forpligtelse til at finde det indhold der er relevant for den der søger. 

Så… Første problematik. 

Kan jeg selv lave en teknisk SEO-analyse? 

Ja, ved at bruge Google Search Console og Google PageSpeed Insights eller SEOptimer kan du få et godt indblik i fejl du kan løse på din hjemmeside.

Du skal dog være opmærksom på at meget af fejlene som PageSpeed belyser, er fejl der skal kodes væk eller hvis du bruger WordPress, muligvis kan optimeres med et plugin. For virkelig at få en SEO-mæssig fyldestgørende analyse, skal du have crawlet din hjemmeside med et SEO-Audit.  Det er værd at nævne at teknisk SEO er ret kompliceret. 

Det er folk der nørder SEO i lang tid og prøver sig frem i mange år, eller tager en 2+ årig uddannelse for at forstå det og selv her, skal der være en basisk, grundlæggende viden om webudvikling involveret, for at arbejde effektivt med teknisk SEO. Der er faktisk mange SEO folk, der ikke er stærke i disciplinen.

Så hvis du ikke har tiden til at sætte dig ind i teknisk komplicerede opgaver. Så er vores råd at betale dig fra det, nøjagtig som hvis du skulle lære at bruge Photoshop. 

Hvad betyder at crawle? 

At crawle en hjemmeside, betyder at man sætter en robot til at læse hjemmesiden igennem, altid med henblik på at tage nogle informationer ud. 

Google crawler også din hjemmeside løbende, det er sådan at den bestemmer din placering på Google, både for nyt og gammelt indhold. 

Et SEO-Audit crawler din hjemmeside, for at tage alle fejl ud, der har en indflydelse på din rangering fra Google, mere end bare teknisk SEO, det er ofte hele sidens indsats, også på content og SEO som helhed. 

SEO audit

Er et SEO-Audit gratis? 

Nej, det mest fyldestgørende SEO-audit er ikke gratis, der findes begrænsede gratis audits, ofte i bytte for din mail, her kan vi nævne SEM-Rush, SEOptimer og Ahrefs. Hvis du skal have den mest fyldestgørende analyse, så skal du have erhvervet dig et SEO-værktøj. Det koster ca. 35€ og op efter, om måneden. 

Her er det igen Semrush.com, Screamingfrog.com, seranking.com og ahrefs.com vi kan anbefale, men der findes mange flere.  

Nu opstår spørgsmålet naturligt, for dem er blevet lidt afskrækket af opgaven foran.

Betyder teknisk SEO meget? 

Så afgjort. Det er faktisk den helt store forskel imellem siderne i top-10 på Google og resten. Du kan komme flere pladser op på alle resultater for din hjemmeside, kun ved at arbejde med din tekniske SEO. 

Du kan se en liste her over de vigtigste emner med Googles egne ord.

Uoverskueligt? 

Hvis du allerede nu får sved på panden og tænker at det virker som en uoverskuelig opgave, du hellere vil have øvede og kompetente hænder på. Så kan vi klare det for dig. Vi svarer også hjertens gerne på spørgsmål du kunne have.

Stadig game på at lære at arbejde med teknisk SEO? 

Jamen så lad os fortsætte til at fortælle dig PRÆCIS hvordan du gør!

Nu går vi ud fra at du har fået din tekniske SEO analyse ud, så handler det om at forstå den.  

OBS: Vi går ud fra en WordPress hjemmeside i den her artikel, når det kommer til mulige løsninger, men problemerne er lige for alle CMS du kan have din hjemmeside på.