Server Side Tagging - Styr din data og indsaml mere effektivt

Server Side Tagging er markedsføringsafdelingernes værktøjskasse, når det kommer til at være GDPR venlig og stadig kunne indsamle brugbar data, som ovenikøbet er bedre og mere præcist, fordi der bedre kan måles på dens oprindelse og diverse oplysninger om besøgende.

Server Side Tagging guide
Jannik Lauge Jensen
Jannik Lauge Jensen

SEO-Specialist
Skrevet 19-07-2023

Hvad er Server Side Tagging?

Det er en måde, hvorpå du komplet kan styre din hjemmesides dataindsamling. Det foregår på serversiden af din hjemmeside, i stedet for i brugerens browser(klientside). Derfor kan den ikke blokeres af eventuelle udvidelser (adblockers) og browsertilstande som ITP (Intelligent Tracking Prevention), der er tilføjet i browseren for at blokere for nøjagtig tracking.

Faktisk er det mere sikkert for dine besøgende og brugere, fordi der kan styres, hvilken data der deles med tredjeparter.

Server Side Tagging hvordan virker det

Hvordan virker Server Side Tagging?

Du kan se det som en magnet, der indsamler data direkte fra din hjemmeside. Det vil sige, at det er meget svært for dine besøgende at undgå ikke at blive målt. Data holdes selvfølgelig så anonymt som muligt, hvis de ikke er logget ind. 

Denne data kan så sendes direkte til Google eller der kan opsættes en server, hvor al informationen først sendes til og herefter sorteres og udvælges den data, som skal beholdes væk fra Google. Herefter sendes resten af dataen så til Google. 

På denne måde kan virksomheder være sikker på, at de er GDPR venlige, når det kommer til indsamling af data.

server side tagging illustreret

Hvordan virker tracking direkte igennem Google Analytics?

Når din virksomhed måler på aktivitet på din hjemmeside i Google, kan man sætte forskellige mål op i Google Tag Manager. Det kan være på køb i en webshop, på opringninger fra hjemmeside, på udfyldte kontaktformularer osv.

Client side tagging
Almindelig klient side tagging

Disse mål sættes ved at lave en lille regel på din hjemmeside. Dette hedder et ”tag” (engelsk udtale).

Når der så klikkes, scrolles eller kigges på den del af siden, som du har sat tag på, så sendes der en besked om en opnået hændelse direkte til Google Analytics sammen med al informationen, der er om kunden i det øjeblik. Så hvis de eksempelvis er logget ind på din hjemmeside, så sendes alle kundens oplysninger om deres trafik på din hjemmeside direkte til Google.

Dette kaldes Client Side tagging, da det foregår igennem den besøgendes browser via en kode fra Google, man har sat på hjemmesiden i backend

Generelt måler GA4 på hver eneste bevægelse på hjemmesiden. Det vil sige, at den konstant sender små signaler i din besøgendes browser, lige fra de starter med at besøge hjemmesiden, til de forlader den igen. 

Server side tagging gør hjemmesiden hurtigere

Derfor vil Google også have, at koden til at tracke starter i den kode, der ligger i din header. Så Googles tracking er noget af det første, der aktiveres, når dine besøgende kommer ind på din hjemmeside. Dette betyder, at din hjemmeside kræver mere tid at loade, da noget af hjemmesidens hastighed bruges på at sende mange mikroskopiske beskeder til Google hele tiden.

Når tracking ligger på server side (direkte på hjemmesiden), så indsamler hjemmesiden data og serveren sender signalerne i stedet for de besøgendes forbindelse. 

Det kan være værd at nævne, at en god hosting kræves for virkelig at få udbytte. Det kræver også en hjemmeside med en vis mængde trafik, før det kan betale sig at tracke mere målrettet.

Mål på lige det du vil og opsæt regler for tilbagevendende kunder uden login

Med server side tagging er det også muligt eksempelvis at sætte en regel op, så når en kunde med en unik IP-adresse har besøgt siden 6 gange, så kan den sende en meddelelse målrettet denne adfærd eller for at give en rabatkode.

Du kan altså skræddersy bedre efter adfærd og måle på data langt mere målrettet. Denne data kan så også benyttes til din indsats med annoncering og kan indgå i din marketing automation. Mulighederne er mange! 

Hvad koster det at få Server Side Tagging?

Fra 4.998 kr. i opsætning (baseret på din webshop løsning)

Fra 199 kr. til 599 kr. pr. md. (baseret på din trafik)

Client Side Tracking er lovligt, hvis der er opsat det rette cookiefilter. Ifølge GDPR direktivet, skal det være muligt at afvise tracking med f.eks. Google.

Så længe den indsamlede data sendes ud af Europa er det ulovligt. Google har servere i Irland, der gør at det er lovligt at tracke i Google, hvis man har opsat cookie filter, som Google også fra 2024 vil fortælle dig i Google Analytics. Hvis det ikke er opsat korrekt, vil GA stoppe med at tracke al trafik.

Hvis en medarbejder fra en virksomhed, der håndterer eller modtager persondata fra en dansk hjemmeside, uden for EU, har mulighed for at kunne tilgå denne data på nogen måde, er det teknisk set i brud med EUs GDPR regler.

Andre ulovlige værktøjer er bl.a. mailsystemer, plugins der laver unikke koder til hver kunde og alle andre programmer der opbevarer din hjemmesides persondata, som er ejet af virksomheder uden for EU.

Hvis din tracking på server side er sat op korrekt, og der er opsat en korrekt frasortering af data, der sendes videre til tredjepart, samtidig med at en korrekt opbevaring og en rettidig sletning af data er opsat, så overholder tracking på server side 100 % GDPR loven. Det imødekommer også fremtidige indskærpelser, da al specifik persondata holdes internt i virksomheden.

Ja! At tracke server side gør hjemmesiden hurtigere for besøgende og gør det ikke blot nemmere at spore adfærd og måle brugerrejsen på organisk markedsføring, men giver også et unikt indblik i alle aspekter af markedsføringen.