SEO-optimering i WordPress – Sådan gør du – Del 2

Hvis du har fulgt vores “SEO-optimering i WordPress – sådan gør du – del 1”, så er du rigtig godt i gang og har gjort en SEO-indsats der er højere end gennemsnittet af virksomheder i Danmark gør.  

Super godt arbejde! 

Nu er det tid til virkelig at gå til sagen og din SEO-indsats op på et højere plan, så konkurrenterne lægger sig i støvet. 

WordPress SEO Artikel Del 2

Key takeaways: 

  • Vær ejer af alt din content 
  • Sociale medier hjælper og tæller også organisk 
  • Redirect med ansvar, hvis siden er indekseret
  • Fortæl Google om dine værdier med Schema markup 
  • Styr din UX/UI efter kunderejsen
  • Anskaf et SEO værktøj på abonnement 
  • Eller få et webbureau til at hjælpe når du vokser

 

Den intensiverede SEO-optimering i WordPress

Trin 1: Personligt ejerskab 

Nu burde du have noget godt content på hjemmesiden, som skaber værdi for potentielle kunderne.

Personligt ejerskab har meget stor betydning for Googles validering af din virksomhed/hjemmeside. Det er vigtigt at du sikrer dig, at du er den direkte ejer af din virksomheds kanaler. På denne måde skaber du en større tilstedeværelse.

Selvfølgelig din hjemmeside, den kan sagtens styres af et webbureau, men du skal sikre dig på skrift at det er dig der ejer hjemmesiden, og før du spørger … ja, der er folk der før har oplevet det modsatte.  

Ej dine sociale kanaler

MEN, også din Facebook, Instagram, YouTube og LinkedIn konto osv. Bør være under dit ejerskab. Har du fået lavet videoer til dit firma, skal du sikre dig at disse er uploadet på din YouTube. 

Det indhold der laves for dig, bør være på kanaler du styrer. Ellers risikerer du at de fra en dag til den anden mister adgangen.

Når du pludselig mister adgangen

Vi havde et problem med en kunde der havde fået lavet videoer som lå på en privat freelancers konto, som blev lukket fra den ene dag til den anden.  

Vi snakker en video der ligger på deres forside i toppen, som et meget centralt element på hjemmesiden. Det kan være usikkert ikke at eje det indhold som fremgår på din hjemmeside. 

Trin 2: Redirect 

I takt med at din side vokser og der sker ændringer. Så er det næsten 100% sikkert at du mister en side på et tidspunkt, eller får brug for at slette en.

Hvis en side har haft trafik og er crawlet af Google Search Console. Så er det vigtigt at du laver et redirect af det link til en relevant side. Brug kun redirect til forsiden sparsomt 

Hvad er et redirect? 

Et redirect betyder at du får din side til at tage et link på din side og sende både brugere og søgemaskiner til en anden URL, fra den de oprindeligt ville gå til. Oftest er der snak om sider der er blevet slettet og nu bare rammer en 404 side (Siden eksisterer ikke længere). 

På WordPress skal du være opmærksom på at WordPress laver linket i det øjeblik du laver en ny side. Kopier derfor ikke sider for at lave en ny. Da WordPress laver et link før du ændrer “slug” og den kan ikke altid lave det indbygget redirect ordentligt. 

Redirection WordPress plugin

Vi anbefaler derfor at hente pluginet Redirection, redirection giver dig overblik over de redirect som WordPress allerede har lavet som standard og den giver dig muligheden for at ændre dem. Samtidig stopper plugin’et fremtidige automatiske redirects. 

Du kan læse mere om vores top-10 anbefalet plugins her. Hvor du også kan læse om redirection. 

Trin 3: ALT tekster 

ALT tekster er den tekst som du sætter på billeder i WordPress. Du vil se at alle billeder har et tekstfelt tilknyttet sig på en eller anden måde.  

Denne tekst på dine billeder fortæller Google hvad der er på billederne (fordi det kan Google ikke selv gætte). Google belønner dig for, at du udfylder det, men der er også en chance for at du får lov at ligge på billede resultaterne i Google når du gør det. 

ALT tekster skal først og fremmest forklare billedets funktion, hernæst hvad det ligner. Så hvis et billede er et artikelbillede, er det vigtigere end at fortælle at det forestiller en mand med en fiskestang. Det vil være mest hensigtsmæssigt at skrive artiklens navn i alt teksten, f.eks.: “Artikelbillede, Sådan fanger du større fisk”. 

Trin 4: Sociale medier 

SEO og organisk trafik omhandler ikke kun din hjemmeside, men også alle dine sociale medier for hjemmesiden. Nu flere du har, nu større aftryk har du på nettet.

Det er ikke nok at have dem, du skal også være moderat aktiv på dem. Især opslag der ikke handler om salg er effektive. Når folk liker din hjemmesides opslag, viser de interesse og siger ja til at du må henvende dig til dem igen, igennem det sociale medie.

Social proof

Det kaldes ”Social proof”. Det er en måde for Google at se at du er aktiv med din virksomhed, at du ønsker at skabe tilstedeværelse og at du er en af de virksomheder der arbejder for at være relevant. 

Og hvis du får deres mail i et opslag, igennem f.eks. en konkurrence, så har du nu deres godkendelse til at kontakte dem på tværs af din virksomhed, med måde selvfølgelig. 

Jannik Lauge Jensen
Jannik Lauge Jensen

Skrevet 25-11-2022

Trin 5: Schema markup 

Men er du så sikker på at Google læser alt din gode værdi korrekt, så kunden også får bedre adgang til det og du kommer højere på Google? 

Det er mega strengt, jeg ved det godt, men som eksperterne i SEO har fundet ud af, så kan Google ikke altid læse præcis som du vil have at den gør.

Google forstår mønstre og forstår de regler der er sat op for den. Vi har, som mennesker, ret svært ved at sammensætte en saglig tekst og et flot hjemmesidedesign rettet mod en robot – til det formål bruger vi kode – og tekst samt design er normalt rettet til mennesker.

Men der findes værktøjer som kan hjælpe Google med bedre at forstå din tekst og opsætningen af din hjemmeside. 

Hvad er Schma markup? 

For at løse dette, så findes der noget der hedder Schema, det er et stykke kode der fortæller Google nøjagtigt hvad specifikke elementer på din hjemmeside er. 

Det kan ikke bruges til alt, men det kan bruges til at belyse især værdierne på din hjemmeside, så Google ved hvad det er. 

Hvad bruger man Schema markup til? 

Du bruger det til at fortælle Google hvad forskellige elementer på din hjemmeside er.

Det kan være FAQ, artikler, videoer, virksomhedsinformation, produktinformation, events hvis det er formålet med siden (f.eks. Koncerter, forestillinger eller messer), Brødkrummen (det klarer Yoast SEO for dig), en how-to (som den her) eller en opskrift og meget mere. 

Især i WordPress skal du bruge Schema markup, når du vil være sikker på at Google ved hvad nogle af de før nævnte elementer er.

Med Schema markup kan du belyse en FAQ til besvarelse af spørgsmål og på den måde vil du også få chancen for at ligge i Google’s FAQ sektionen på forsiden af de fleste søgninger i Google, hvilket er guld værd.  

Du kan bruge Schema.org (samme side der er linket til), til at validere om din Schema er opsat korrekt på den pågældende side.

Trin 6: Få retvisende søgeordsantal og analysér på relaterede søgeord 

Herfra kræver det et SEO-analyse værktøj for at give nogen form for ordentlig værdi med dine søgeord. 

Du kan godt finde et søgeordsantal og analysere på søgeord uden at bruge et SEO-analyse værktøj, men antallet af søgninger er ikke retvisende og det tager meget længere tid at finde de bedste relaterede søgeord. Det bliver bare aldrig lige så godt. 

Hvis du har haft et SEO-værktøj, har du allerede gjort dette, men har du lige fået et SEO-værktøj og allerede har en hjemmeside, så skal du gå alle siderne igennem.

SEO-Analyse med SEO værktøj

 Her skal du så lave en dybere analyse af alle søgeord og termer. På denne måde sikrer du dig at dine valgte søgeord og termer, rent faktisk er de mest brugte af sin slags. 

OBS: Er du en mindre virksomhed så kan du se langt hurtigere resultater ved at gå efter de lange søgetermer.  

F.eks. I stedet for søgeordet fiskestænger, som der er høj konkurrence på, så forsøg at komme på nr. 1 på: Bedste fiskestænger til fluefiskeri.

Nu mere specifik du er i dine søgeord/fraser, nu større er chancen for at du rangerer bedst på Google. De største konkurrenter har altid en fordel på de korte søgeord og de har ofte været der længere, gjort en større indsats og betalt flere penge for at være der. 

Trin 7: UX/UI

God content og SEO, skal være en del af en større oplevelse. Google er begyndt at se på kunderejsen, altså at måle på kundernes færden på hjemmesiden, som en del af rangeringen. Brugerrejsen er begyndt at betyde mere end hvilken tekst du producerer. SEO er derfor blevet et hak sværere med tiden. 

Du kan sikre dig en bedre kunderejse, ved at have fokus på dine besøgendes oplevelse af hjemmeside. 

En tommelfingerregel er at holde hjemmesiden simpel og overskuelig, men samtidig gøre den interaktiv, så den fanger og fastholder opmærksomheden, det er en fin balance. Det betyder samtidig at du er nødt til at investere i et design som kan overholde den balance. 

Hvad skal jeg så fokusere på nu?

Når du har styr på alt i de to artikler, så er det tid til at kigge helhed på hjemmesiden og tænke Omni-channel og bringe din virksomhed op i en større helhed med en strategi der stemmer ens over alle kanaler og gør dig til den ledende ekspert på området og du er på vej til at blive den store spiller på Google.  

Vil du have professionel hjælp til din WordPress SEO?

Nu har du fået en god mængde information, er du stadig i tvivl, har du kun brug for 5-10 timers indsats om måneden, eller lidt længere og ønsker ikke at ansætte en medarbejder på fuld tid.

om måneden. Så står vi klar som ekspert. Du kan også hyre os til sparring. Du skal være velkommen til at kontakte os og høre os hvad vi kan gøre for dig. Vi vil altid stå klar til en uforpligtigende samtale.