Sådan laver du en søgeordsanalyse

En guide der kan få dig til at sige “Sådan laver du en søgeordsanalyse”. Søgeordsanalyse er et af de vigtigste og mest værdifulde værktøjer indenfor online markedsføring.

 Med den rette strategi har du mulighed for at lokke flere organiske besøgende til din hjemmeside og på den måde skabe en trafik, der ingen omkostninger har.

Sådan laver du en søgeordsanalyse - Wuo - blog
Jannik Vinther-Jensen
Jannik Vinther-Jensen

Modificeret 18-10-2022

En SEO optimering kræver naturligvis, at det rette indhold bliver skrevet, og det er netop her en søgeordsanalyse er så vigtigt. Det ses ofte, at der skrives tonsvis af indhold og indlæg, men at der ikke bliver genereret trafik ind fra Google.

En søgeordsanalyse hjælper dig kort sagt med at finde de søgeord, der er tilstrækkelig med søgninger på, men samtidig har en lav nok konkurrence til at man kan komme frem på

Søgeordsanalyse – det skal du vide

En søgeordsanalyse giver dig overblikket over hvilke søgeord du skal fokusere på, når du foretager SEO optimering på din hjemmeside.

 Du finder altså ud af hvilke søgeord du skal bruge som fundament for teksterne på din hjemmeside. Det gælder både statiske sider og blogindlæg. Sådan laver du en søgeordsanalyse. 

Ordene finder du ud fra hvor relevante de er for din hjemmeside, og om det giver mening for dig at inddrage det i dit overordnede budskab.

Eksempel på søgeordsanalyse

Lad os til at starte med tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse og SEO optimering for en webshop, der sælger cykler. 

De fleste ved, at Google indekserer deres søgeresultater efter hvor gange søgeordet opstår i brødteksten, undertitler, overskriften, links, osv. 

Man kunne derfor fristes til som ejer af en webshop, der sælger cykler, at optimere en side efter søgeordet “cykel”. Men uden en søgeordsanalyse har man ingen anelse om hvor mange der rent faktisk søger efter netop dette ord, og hvor høj konkurrencen er.

Et hurtigt opslag i søgeværktøjet viser, at der er mere end 70.000 søgninger på ordet om måneden. 

Hvordan du finder frem til dette, vender vi tilbage til.

Samtidig er der mere end 18 millioner resultater på Google, så det kunne godt tyde på, at konkurrencen er høj nok til at vi dropper at have det korte søgeord i fokus. 

Arbejd med det opnåelige

Det øverste resultat, når man søger på cykler er fra fribikeshop.dk. Deres arbejde med cykler, blogs og deres store tilstedeværelse gør at de har en hvis tillid fra Google allerede.

Der tegner sig altså et billede af, at en tekst rettet mod søgeordet “cykel”, ville være spildt arbejde indtil vi bliver større og Google ser os mere som eksperter.

Istedet for handler det om at være en smule kreativ og og finde nogle vendinger, hvor ordet “cykel” indgår, men med knap så mange søgninger og uden høj konkurrence. 

Er man lidt kreativ finder man frem til, at ordet “cykelforretning” har 880 søgninger om måneden med en lav konkurrence. 

På trods af at antallet af søgninger er langt lavere end på søgeordet “cykel” er der dog en reel chance for, at du kan opnå en placering på side 1 ved at benytte søgeordet “cykelforretning”. 

Derfor handler det om at finde de rigtige søgeord og optimere sine tekster efter disse, da man, uden at lægge alt for meget arbejde i ens hjemmeside, har mulighed for at komme frem på side 1.

Hvordan bruger du Google Ads Keyword værktøj til din søgeordsanalyse?

For at få adgang til googles værktøj til din søgeordsanalyse, skal du oprette en bruger på Google Ads. Du finder søgeordsanalyse værktøjet ved at klikke på “Værktøjer” i den øverste menulinje og herefter “Søgeordsplanlægning”. 

Google giver dig forskellige muligheder for at finde relevante søgeord. Du kan bruge “Søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori”. 

Her kan du finder relevante søgeord baseret ud fra en URL. Det kan være særlig brugbart, når du går i gang med at brainstorme i fht. hvilke søgeord der skal indgå i din søgeordsanalyse. 

Derudover kan du også vælge “Hent data om søgevolumen og tendenser”. Her kan du indtaste specifikke søgeord adskilt af linje skift. Ved begge metoder har du mulighed for at finde søgeordsforslag og annoncegruppeidéer.

 

Efterfølgende teknisk SEO

Når du er færdig med din søgeordsanalyse, så er det blevet tid til at implementere den i content og sørge for en optimeret teknisk SEO på din hjemmeside. Her kan du læse mere om, hvordan du kommer godt i gang med at få god SEO på din hjemmeside.

Sådan laver du en søgeordsanalyse i 5 nemme steps

Find relevante søgeord

Start med at brainstorme over hvilke søgeord der kunne være relevante for din hjemmeside. Lav en liste med forskellige vendinger af udvalgte søgeord. 

Mangler du inspiration kan du indtaste URL’er fra de hjemmesider du anser som konkurrenter i søgeordsplanlægning. 

Som minimum skal du have fundet frem til 20 forskellige søgeord, som du nu er klar til at trække igennem værktøjet på Google Ads.

Brug Google Ads Søgeordsplanlægning

Når du har indtastet alle dine søgeord i værktøjet på Google Ads skal du til at organisere alt data. 

Langt de fleste er interesseret i at finde data der angiver søgninger på dansk og er søgt på i Danmark. Men det har du selvfølgelig mulighed for at justere i Google Ads. 

Men som udgangspunkt kan du vælge Danmark som målretning og sprog til dansk. 

Når du har kørt alle dine søgeord igennem værktøjet, kan du passende benytte Excel til at skabe et overblik, da du nemt kan eksportere listen til en excel csv fil.

Som tidligere nævnt indeksere Google også data efter hvor mange gange søgeordet opstår i titler og i URL’en. Det kan vi finde ud af ved at bruge følgende termer i en ganske normal google søgning.

  • intitle:”søgeordet” – Her finder vi ud af hvor mange gange søgeordet opstår i sidetitlen
  • inurl:”søgeordet” – Her finder vi ud af hvor mange gange søgordet opstår i linket
  • intitle:”søgeordet” – her er det både i titlen og i linket
 

Tager vi udgangspunkt i eksemplet fra tidligere med søgeordene cykel og cykelforretning, får vi følgende data:

Digitalt bureau - Wuo - blog

Find frem til konkurrencen på søgeordene

Når du har fået struktureret data på alle dine søgeord, skal du nu til at udregne konkurrencen. 

Det gør vi ved at tage antallet af månedlige søgninger vi fandt frem til i værktøjet på Google Ads, og dividerer det med de resterende data. Starter vi med søgeordet “Cykel”, tager vi 27.100 / 15.100.000. 

Næste udregning er 27.100 / 381.000, osv. Dermed finder vi frem til nedestående resultater i en ny tabel

Digitalt bureau - Wuo - blog

Jo højere tallene bliver, jo lavere er konkurrencen. Det er altså tydeligt, at ordet “cykelforretning” har en lavere konkurrence, men det kommer nok heller ikke bag på mange. 

Det er klart at man, ved at brainstorme lidt mere, kan finde frem til masser af søgeord der har en meget lavere konkurrence end cykelforretning.

Den betalte løsning

Der findes værktøjer der kan hjælpe dig med lettere at lave søgeordsanalyse. Her kan vi nævne ahrefs, Semrush, SE-Ranking og Screaming Frog. 

Disse er betalte løsninger, som bruger Googles oplysninger om søgeord og laver statistikker for disse søgeord, samt kan analysere konkurrence på søgeord og analysere konkurrenternes indsats.

Inden for A.I har vi oplevet at ChatGPT fra Openair er blevet populært til at lave sine søgeordsanalyser.

Tjek backlinks.

Efter du har foretaget en analyse af konkurrencen, skal du nu til at tjekke backlinks. Det kan du passende gøre ved de øverste 5 resultater på Google. 

Her er SEOreviewtools et godt værktøj. Nu har du forhåbentlig en lang liste af søgeord, hvor du kender til konkurrencen og du kender til hvor mange backlinks de enkelte søgninger har. 

Dermed kan du hurtigt finde frem til de søgeord, hvor der er mulighed for at komme helt op i søgefeltet og måske endda blive nummer 1. Sådan laver du en søgeordsanalyse!