Hvad er E-E-A-T?

E-E-A-T er Googles måde at finde et niveau af tillid til hver hjemmeside på internettet. Tilliden er en faktor for, hvor vigtig Google vurderer, at en side er for forskellige emner. Har du høj tillid fra Google til, at du ved meget og er en relevant kilde, inden for f.eks. cykler. Så er der højere chance for, at dit indhold om cykler findes relevant til at løse folks spørgsmål om cykler.

Hvad er E-E-A-T
Jannik Lauge Jensen
Jannik Lauge Jensen

SEO-Specialist
Skrevet 21-06-2023

Hvordan virker E-E-A-T?

E-E-A-T går efter princippet “people first”. Google vil have rigtig menneskelige eksperter til at skrive til rigtige mennesker. Før i tiden vandt SEO medarbejdere en del på at fylde søgeord mange gange ind på en side. Nu ses det ikke positivt på samme måde og kan faktisk ofte skade at gøre. Det skal give mening og være naturligt for læsere. Google er blevet god nok til at vide, hvad emnet handler om, hvis du har styr på dine overskrifter og deler ud af din viden og værdier.

For at finde frem til, hvilket indhold der er mest relevant, vurderer Google dets relevans og udsenderens relevans for emnet der skrives om.

Google giver hver side en vurdering: Erfaring+Ekspertise+Autoritet=Tillid (E-E-A-T). Denne vurdering går ud fra hvert emne, du skriver om på din side. Er du ekspert på et emne? Har du erfaring med emnet? Er du derfor en autoritet på emnet? Hvis ja, så kvitteres der med tillid. 

Det vil altså være meget sværere for en bager at rangere på Google med et blogopslag om cykler, end det vil for f.eks. en cykelforening, fordi de har vidt forskellig niveau af E-E-A-T på emnet. Det må antages af Google at en cykelhandler ved mere om cykler end en bager.

Det gør sig mest gældende i tilfælde, hvor der sammenlignes produkter eller fortælles om erfaring, how-to-guides eller gives rådgivning om et emne. F.eks. som denne artikel. Men faktisk har det også betydning for sidens overordnede vurdering og relevans for søgende, og det kan endda påvirke, hvor meget du betaler for din CPC kampagner i Google.

E-E-A-T

Hvad betyder de forskellige bogstaver i E-E-A-T?

Du kan læse fra Googles egen anvisning, hvad de betyder i en rapport her. Vi forsøger dog at pensle det lidt mere ud her:
E : Experience – Erfaring:

Erfaring er tilfældet, hvor Google kigger på, om de kan finde beviser på om en person, en virksomhed eller en hjemmesiden har førstehåndserfaring med det emne, de skriver om.

Det vil sige, har en blogskribent, der skriver om Caminoen, rent faktisk gået den? Har en hjemmeside for en mekaniker rent faktisk en person bag sig, der er mekaniker? Skriver de om deres erfaring, deler ud af deres viden? Kan Google se, at de ved, hvad de snakker om og ved meget om det? 

Man kan godt opbygge sig denne erfaring uden at offentliggøre, hvem der er bag siden og hvem der har skrevet indhold på siden, men det er væsentligt nemmere, hvis en hjemmeside viser en kyndig skribent med erfaring i emnet.  

Det er faktisk det, vi gør med de “guides”, som denne “artikel” er og blogs vi laver. Vi viser Google, at vi kan hjælpe dem med at løse deres søgendes (dig i dette tilfælde) problemer eller spørgsmål. Samtidig har vi vedhæftet en skribent på artiklen og linket til min tidligere erfaring, så jeg gradvist hele tiden opbygger erfaring omkring emner som dette, og kan illustrere, at det er en skribent med den rette erfaring, der skriver til læsere.

Vi kan kun anbefale, at man vælger at sætte rigtige personer bag sit indhold på udadtil for læsere og for Google. Dette kan gøres med schema eller ved at lave profiler for sine medarbejdere, der linker til deres erfaring, f.eks. LinkedIn profil og andre professionelle profiler. 

Derfor kan Google stole på, at vi er erfarende om emnet og kan sende folk ind på vores side, når det handler om viden om hjemmesider, SEO og viden om Google.

E : Expertise – Ekspertise:

Her vurderes det, om udsenderen af en blog, eller det firma der står bag en hjemmeside, har ekspertise omkring et emne. Dette gøres ved at vurdere, hvor meget indhold der er omkring et emne, hvor unikt det er, hvor informerende det er og hvor meget der dækkes om emnet. 

Der vurderes også, om ens virksomhed er i branchen der tales om eller om en hjemmeside er en avis eller andet nyhedsmedie. Ekspertise øges ved at øge hvor bredt og dybt man dækker et emne og hvor relevant det viser sig for dem, der besøger din side. Over tid vil man opdage at flere og flere besøger ens side, måske ikke for at købe, men for at finde svar. 

Det er ikke en dårlig ting. Det giver nemlig Google et signal om, at din side er relevant at vise folk, når de søger på produkter inden for et emne, og det samme er dine betalte annoncer. Det tager altså noget tid for hjemmesider og virksomheder bag dem at blive set som ekspert, hvis der ikke er arbejdet med dette før, og Google ikke er klar over at virksomheden er ekspert.

Det bliver dog nemmere, hvis man har folk i virksomheden, der vises på hjemmesiden, der har beviser for deres ekspertise på nettet, f.eks. via en LinkedIn profil eller anden job profil, eller hvis personen har en separat blog, man kan linke til.

En anden måde at blive set som ekspert er også at få links (Dofollow) fra andre sider i branchen med meget trafik. Det er en måde for Google at se, at branchen finder siden relevant, da de linker til den, og det må derfor betyde, den er relevant i branchen. 

A : Authoritativeness – Autoritet

Her handler det om, hvor autoritær man er på et emne. Altså hvor meget mere ved man end konkurrenterne på samme emner, hvor stor er sandsynligheden, i Googles øjne, for at det er jer, der har det rigtige svar? Som de selv illustrerer er det ret sandsynligt at en lokal webshop ved, hvad der er på tilbud lige nu. 

Hvis det er en fiskeri webshop ved de nok, hvilke fiskestænger der er billige eller på tilbud lige nu. Hvis de har lavet nogle blogopslag om forskellige blink og anbefalinger af madding, så er de nok autoritære, når det kommer til, at kunne svare folk, der søger på “blink til torsk” eller noget lignende. 

Men når det kommer til en søgning på “fisketegn”, så er det nok ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri der er mere relevant. 

T: Trust – Tillid
I bytte for den indsats man har gjort og hvor relevant Google vurderer, at ens side er, hvor autoritær og hvor stor ekspertise siden og folkene bag siden har, giver Google en tillidsscore. 
 
Denne score beskriver Google tillid. Med SEO værktøjer kan man få et nogenlunde akkurat bud på hjemmesidens tillid og tilliden til hver enkel side på hjemmesiden. 
 
Jo højere tillid Google har til ens side, jo højere chance er der for, at Google viser din hjemmeside som et resultat på side 1 på flere søgninger.
 
Høj tillid sammen med en høj hjemmeside vurdering af hastighed og brugervenlighed gør, at blandt andet betalt markedsføring bliver billigere. Du vil altså kunne få mere for pengene på dine CPC kampagner. 
 

Hvorfor gør god E-E-A-T CPC kampagner billigere?

Det er Googles formål at besvare de søgendes spørgsmål korrekt og løse deres problemer så hurtigt som muligt. De er dog stadig afhængige af indtjeningen på Google Ads.

Hvad gør Google så for at kompensere for dette? De kan jo ikke stoppe folk fra at købe annoncer til deres hjemmeside lige meget hvor outdatet og hvor ringe ens sides er sat op. 

Det de kan gøre, og som de gør, er, at gøre prisen pr. klik højere for sider, der har vist sig ikke at hjælpe folk igennem deres problemer. Dette fortæller Google dig også med “kvalitetsresultat” vurdering på de søgeord, du sætter til en kampagne, og til de forskellige sider du vælger at linke til, på de søgeord.

Kvalitets resultat

Man siger tit, at SEO er “assist-maskinen” til salg og konverteringer i betalt markedsføring. Betalt markedsføring har altid fordelen i at sælge, fordi du direkte betaler Google for at få folk ind, rettet imod den handling du ønsker skal ske. 

Hvis indholdet ikke er optimeret, og du ikke har vist Google, at du er den rette at sende trafikken til, så koster det mere simpelthen.

Hvad gør man for at forbedre sin E-E-A-T?

  • Skriv en masse kvalitets content og del ud af din faglige viden om faget
  • Bliv ekspert og del din ekspertise og især unik viden åbent
  • Vis at der er rigtige mennesker bag din virksomhed med relevant viden om din branche og de emner du skriver om
  • Sørg for at lave landingssider specifikt rettet imod forskellige emner, så folk nemmere kan lande på det de specifikt søger. JYSK har for eksempel lavet landing sider for hver størrelse madras (90×120, 120X120, 220X220 osv.). Det gør de for at blive så specifikke som muligt, og på en måde kunne ramme folks specifikke søgninger, samt hjælpe Google ved at simplificere indholdet, når Google skal vurdere søgeformålet på siden.
  • Undgå at have for mange forskellige produkter klynget sammen under en kategori
  • Vurder om indhold er YMYL indhold – (sundheds- eller økonomisk vigtigt)
  • Lav en tydelig kunderejse og lav interne links mellem indhold der relaterer til hinanden, som ville være naturligt for en kunde at gå igennem eller videre til
  • Få links fra samarbejdspartnere, leverandører og sider der relaterer til din branche, også kendt som eksterne links, for at vise at din side er relevant i branchen
  • Fjern dårligt content eller forbedre det i stedet for at gemme på det
  • Opdatér content hver 1-2 år – hold information relevant og up to date
  • Gem eller slet tomme sider
  • Hold øje med døde links, redirect relevante sider der slettes og brug Google Search Console til at se Google’s indtryk af din hjemmeside