De nyeste trends inden for webdesign

Hvis der er et bestemt punkt, som der skal være fokus på i den digitale verden, så er det trends inden for webdesign. Når vi ser ud over den evigt foranderlige horisont, så har vi i de seneste par år været vidner til et digitalt lærred fyldt med hoverende og farverige animationer og innovative grafiske illustrationer.

I 2021 har fokus dog skiftet i retning af minimalistisk realisme, neumorfisme og mikrointeraktioner.  

trends inden for webdesign

Key takeaways:

  • Keep it simple – For mange farver kan let forvirre
  • Hold dine “wow-faktorer”, til de steder hvor du i sidste ende vil have kunden hen
  • Mikrointeraktioner holder kundens interesse og opmærksomhed
 

Trends inden for webdesign – minimalistisk

Det minimalitiske design bunder i et enkelt og kendt princip indenfor User Interface. Det kaldes for 60/30/10 princippet. Det betyder at du max benytter tre forskellige letgenkendelige farver. Den primære farve som fylder 60% og to sekundære farver som hver især fylder 30% og 10% respektivt.  

Der skal naturligvis være en balance mellem et simpelt design med unikke og brugervenlige funktioner. En hjemmeside skal selvfølgelig heller ikke være kedelig, men den forrige tendens med sprudlende gimmicks og store grafiske designs som tager lang tid om at komme til pointen, er ved at være fortid.  

Det hele handler nu om at skabe simple og brugervenlige designs med specifikke og unikke webløsninger.  

 

 Neumorfistisk design

Hvis vi dykker lidt mere ned i nogle specifikke designtendenser som er født i løbet af de seneste års udvikling, så kommer vi f.eks. til det fænomen, som helt nede på jorden kaldes for neumorfistisk design.

Neumorfisme er inspireret af det designfænomen, som vi også på godt dansk kalder for skeuomorfisme. Fænomenet handler primært om at udvikle et design med funktioner som spejler sig i de samme funktioner, som de ser ud og benyttes i den virkelige verden. Det kan f.eks. være en højtaler med en volumeknap hvor du drejer på den for at skrue op og ned på lyden når du afspiller en lydfil.

Hvis du vil være lidt fræk, så kan du designe smøren i 3D for at give det et ekstra pift af realisme. På en ellers simpel hjemmeside skiller sådanne funktioner sig meget ud, og giver et ekstra særpræg af unikhed. Det kan være utroligt kraftfuldt når det handler om at drage kunderne hen hvor du gerne vil have dem hen.

Jannik Vinther-Jensen
Jannik Vinther-Jensen

Modificeret 18-10-2022

Hvis der er for mange funktioner, farver og knapper m.m. så kan det godt virke rodet, og kunderne mister interesse, hvis det ikke øjeblikkeligt er klart hvorfor de er på hjemmesiden.

Mikrointeraktioner

I sammenhæng med et simpelt design, så er mikrointeraktioner det nye sort. Det er de små stunder, hvor du som bruger interagerer direkte med hjemmesiden. En mikrointeraktion kan sagtens være i form af et neumorfistisk design.

Det er når du f.eks. bevæger dig hen over en knap, en kasse eller et logo, og den i samme øjeblik skifter farve eller form. Det er en form for instant feedback mellem hjemmeside og bruger. Det bidrager til en aktiv brugeroplevelse, og kan være afgørende for om hvorvidt kunderne beslutter sig for at blive på hjemmesiden, og i sidste ende foretager en handling.

Backup

Wuo tager løbende backup af samtlige konti. Kunden er selv ansvarlig for at have en fungerende backup af sine data. Der stilles værktøj til rådighed, så der nemt kan foretages backup. Wuo tager udelukkend ebackup af hensyn til eventuelle nedbrud eller skader på data. Ved akutte situationer tillader Wuo Studio at kunden kan benytte disse backups. Wuo kan dog ikke stilles til ansvar, hvis en backup ikke forefindes. Foretages der en backup af kundends data, der er en direkte handling af kundens opfordring, vil der blive faktureret 500 kr ekskl. moms per gang.

Vil du gerne implementere de nyeste trends inden for webdesign på din hjemmeside?