Konverteringsrate – Hvad er det, og hvorfor er den så vigtig?

Når man taler om en konverteringsrate tror mange fejlagtigt, at det kun er interessant at vide noget om, hvis man driver en webshop. Det skyldes, at det i mange år kun har været interessant at måle som webshopejer. Men i dag dækker den over langt mere end at måle en besøgende, der er konverteret til et salg.

Men lad os først få defineret en konverteringsrate: Det er procentandelen af de besøgende der foretager en ønsket handling. Altså kan det som sagt være et køb, men det kan også være en lang række andre handlinger:

  • Udfyldning af en kontaktformular
  • Downloade en e-bog
  • oprette en bruger på hjemmesiden
  • Skrive sig op til et nyhedsbrev
  • Efterspørge flere informationer om et produkt. Bruges ofte inden for B2B

Hvis vi hurtigt tager et eksempel, hvor vi har en hjemmeside med 10.000 besøgende over en måned. I løbet af den samme måned foretager cirka 200 besøgende et køb fra hjemmesiden. Dermed kan vi regne os frem til hvad konverteringsraten er:

Konverteringsrate = Handling de udfører / antal besøgende x 100

I ovenstående eksempel får vi en konverteringsrate på 2 %. Selvom udregningen er lige til, er det stadig vigtigt at være konsistent, når man begynder at sammenligne en konverteringsrate over tid. For hvordan måler vi egentlig en besøgende? Er det unikke brugere eller måler vi en enkelt persons besøg flere gange? Google Analytics bruger f.eks. antal besøgende. Man kan benytte begge målinger, men det er vigtigt, at man ikke afviger fra sin beslutning, så man kan sammenligne forskellige konverteringsrater på forskellige tidspunkter.

Konverteringsrate og dens betydning

En konverteringsrate er et nøgleelement i enhver marketingsstrategi. Hvis du betaler for besøgende uden at de foretager en handling der kan ses på bundlinjen, jamen hvorfor så overhovedet bruge tiden og pengene på det? En konverteringsrate gør det muligt for dig at måle, og dermed i sidste ende, maksimere udbyttet på dine annoncerkroner, også kaldet for ROI (return on investment).

Hvad er en god konverteringsrate?

Det evige spørgsmål, der altid bliver stillet, når man begynder at tale om konverteringer. Der findes ikke et svar, i hvert fald ikke et svar, som du forventer at få. En god konverteringsrate er nemlig en der er bedre, end den du havde i sidste måned. Der er så mange parametre der spiller ind, at det ikke giver mening at sætte et tal på en god konverteringsrate. For at du kan forbedre din egen konverteringsrate er det vigtigt at du forstår, at din forretning er unik. Antallet af parametre der har en betydning for din konverteringrate er så store, at det ville være dumt at sammenligne dig med andre.

Hvad kan du så gøre for at forbedre din egen konverteringsrate?

For at du har mulighed for at forbedre dine konverteringer, kræver det selvfølgelig, at du har et udgangspunkt. Du kan indsamle data og opsætte konverteringsmål igennem Google Analytics, og efter en måneds tid har du lagt fundamentet for din konverteringsoptimering.

En metode man ofte benytter er A/B testing eller split testing. Her går man ind og tester to forskellige versioner af en landingsside mod hinanden, og finder på den måde frem til hvilken landingsside der konverterer bedst.

konverteringsrate A/B test split test

Som navnet angiver, leder man 50% af brugerne over på landingsside A og den anden halvdel leder man over på landingsside B. Her kunne man teste variationer i overskriften, farven på en Call To Action knappe, eller noget helt tredje. Det vigtigste er at antallet af besøgende er nogenlunde ens på begge sider.

Men husk på, at en god konverteringsrate ikke er et specifikt tal, men som sagt en der er højere end sidste måned. For at du kan komme frem til en bedre konverteringsrate kræver det at du tester dine landingssider og altid er på udkig efter en bedre brugervenlighed.