Hvad er Teknisk SEO?

Hvordan optimerer du teknisk SEO I 2020? 

Først og fremmest, så står SEO for “Search Engine Optimization”. På dansk betyder det “Søgemaskineoptimering”. Det henviser, kort og godt, til processen med at optimere en hjemmesides synlighed i søgemaskinen. Det betyder, at når du benytter søgeord, som er relevante for din virksomhed på f.eks. Google eller Bing, så dukker din virksomheds hjemmeside op øverst i søgeresultaterne hvis altså at der er blevet arbejdet effektivt med SEO. Teknisk SEO, er som navnet antyder, den tekniske del af SEO.  

Guide til SEO 

Vil du gerne vide mere om hvordan SEO fungerer, og hvordan det kan hjælpe din virksomhed med at skaffe flere kunder, så læs med her. Alle virksomheder, som ranker højt på søgemaskinen, og som i øjeblikket høster alt den organiske trafik, har i første omgang været nødt til at lære det basiske.  

Helt basisk teknisk SEO  

Teknisk SEO er det tekniske fundament, som din hjemmeside er bygget på. Det vil sige, at hvis vi f.eks. tager hjemmesidens forside, så er den side opbygget af en kode. I den kode findes sidens indhold, farvesætning, funktioner m.m. Teknisk SEO henviser til den proces, som optimerer koden sådan så det er nemmere for Google at indlæse indholdet og indeksere det i søgemaskinen. Med teknisk SEO arbejder vi derfor med selve hjemmesidens fundament, og optimerer det, så Google har nemmere ved at indeksere det i søgemaskinen.  

Godt, hvordan gør vi så det?  

En af de første ting vi kigger på er hjemmesidens metaopsætning. Her er der tale om sidetitler, metabeskrivelser, alt-tekst til billeder, Sitemap, Robot.txt, Schema, søgeordstæthed i indholdet, headings m.m.  

Hvad er alle disse ting så, og hvorfor betyder det noget?  

Hjemmesidens metaopsætning er de måder hvorpå du selv kan gå ind og fortælle Google hvad der er vigtigt at fokusere på, hvilke søgeord som er vigtige for denne bestemte landingsside, hvordan hjemmesidens struktur er bygget op og meget mere. På den måde sørger du for, at Google ikke selv skal gætte sig til det. Des nemmere du kan gøre det for Google at indeksere siden, des bedre stillet er siden til at ranke højt på Google.  

En af de primære og mest elementære tekniske opsætninger, som alle hjemmesider skal have med i deres tekniske opsætning, som det første, er sidetitler og metabeskrivelser.  

Sidetitler  

Det første du finder når du søger på Google er en liste med landingssider, som tilbyder det produkt, eller den information du efterspørger i din søgning. Hver landingsside på listen har en overskrift, som ser sådan her ud. Det er landingssidens sidetitel.  

 

Webdesign, hosting, markedsføring & meget mere – Webto.dk

 

Alle landingssider på hjemmesiden skal have hver sin unikke sidetitel, som beskriver landingssidens indhold bedst muligt. Det skal både indeholde relevante konkurrencestærke søgeord og et brand.  

Metabeskrivelser  

Det næste du ser er hjemmesidens URL, og nedenunder er metabeskrivelsen. Det er en beskrivelse til Google på omkring 150 tegn, som fortæller både Google og brugeren præcis hvad der er på landingssiden, hvorfor det er relevant, og hvorfor det er værd at klikke ind på den.  

Du kan se et eksempel på en metabeskrivelse her:  

 

Vi udarbejder en ny hjemmeside i et smart responsivt design der virker på alle typer enheder, som præsenterer din virksomhed bedst muligt. Beregn din pris her! 

 

En god metabeskrivelse indeholder søgeord, som f.eks. ‘hjemmeside’. Hvis metabeskrivelsen indeholder relevante søgeord for søgningen, så bliver det søgeord highlightet i selve beskrivelsen, som vist i eksemplet. Metabeskrivelsen skal foruden at fortælle hvad der er på siden, også indeholde CTA, “Call To Action”, som fortæller brugeren hvad de skal gøre for at opnå det ønskede resultat. I dette tilfælde giver CTA en indikation om, at brugeren selv kan beregne prisen på en skræddersyet hjemmeside.  

Sidetitler og metabeskrivelser har ikke meget indflydelse på rangeringen af hjemmesiden. Hvis indholdet er godt nok til at hjemmesiden rangerer, så brugerne kan finde siden i søgemaskinen, så er det sidetitlens og metabeskrivelsens opgave, at få brugerne til at klikke på linket ved at give en præcis indikation af hvad de kan forvente at finde når de klikker på linket.  

Sitemap  

Der er en del forskellige ting, som udgør et godt teknisk fundament for en hjemmeside. Et af disse aspekter er et XML-Sitemap. Et sitemap fungerer som en hierarkisk oversigt over hjemmesidens struktur, hvor du fortæller Google hvilke landingssider der er vigtige at fokusere på.  

Et sitemap hjælper derfor Google med at crawle alle samtlige landingssider. Det er nemlig normalt for især store hjemmesider, at der er nogle landingssider, som ikke nødvendigvis har nogen interne links eller har vigtige landingssider, men uden at det er åbenlyst for Google, at landingssiden er vigtig. Et sitemap kan derfor være en rigtig god hjælp for Google til at vurdere hvad der er fokus på.  

Alt-tekst  

Et aspekt af teknisk SEO, som mange glemmer er alt-tekst til billeder. Når du uploader billeder til hjemmesiden, så er det en god ide at udfylde alt-tekst til billedet du uploader. Google læser nemlig kun koden når den crawler hjemmesiden. Den ser altså ikke billedet oppefra. Derfor skal du fortælle Google hvad der er på billedet, og hvorfor billedet er relevant for hjemmesiden.  

Overskriftstruktur  

Teknisk SEO er hjemmesidens fundament. Det er til for at hjælpe Google med at crawle og indeksere hjemmesidens indhold til den rigtige målgruppe bedst muligt. For bedst at kunne strukturere indholdet er der en anden vigtig ting at have styr på: Overskriftstruktur.  

Overskriftstruktur er som navnet indikerer strukturen på indholdets overskrifter. Det fungerer således, at hjemmesidens overskrifter struktureres fra H1, som er den primære overskrift ned til H6, som er den mindste type underoverskrift. Det har altså et hierarkisk system. Google læser som sagt hjemmesidens kode når den crawler siden, og denne struktur fortæller Google hvordan indholdet er sat op.  

Hvordan strukturer du så indholdet ved at benytte disse overskrifter?  

Hvis du tænker på det på samme måde som når du læser eller skriver en artikel. En artikel har oftest en primær overskrift (h1). Denne overskrift giver en udmelding af hvad artiklen handler om. Nedenunder overskriften er der en underoverskrift (h2). Denne underoverskrift indikerer starten på et afsnit. Hvis dette afsnit så også har underoverskrifter, så indikerer man disse underoverskrifter med h3. Det er sådan hjemmesidens indhold skal bygges op. H1 – H6 indikerer derfor en hierarkisk struktur for Google, så den har nemmere ved at crawle indholdet bedst muligt.  

Søgeord  

I alle disse facetter af teknisk SEO (sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter m.m.) skal der skabes synergi mellem konkurrencestærke søgeord. Et søgeord er de ord, som der er relevante for din virksomhed, og som brugerne benytter når de søger på Google for at finde din hjemmeside. For en frisør kan et relevant søgeord f.eks. være klipning, for en fotograf kan det være portrætfoto etc.  

For at identificere hvilke søgeord der er relevante for din virksomhed benytter vi os af en søgeordsanalyse. Her går vi ind og ser hvilke relevante søgeord der har flest søgninger, og så skaber vi synergi mellem metaopsætning og indhold. Det vil sige, at disse søgeord skal bruges i sidetitler, i metabeskrivelser, i overskrifter, i selve indholdet, og på den måde skaber man synergi mellem metaopsætning og indhold. Det er god SEO.  

Få bedre placeringer på Google  

Tænker du, at du ville kunne få noget ud af at have bedre placeringer på Google, og få mere relevant trafik til din hjemmeside. Så ring 60 53 50 84, eller kontakt os her og få en gratis SEO Analyse.