Google Ads i 2021 – Optimer med smart bidding

Vil du gerne følge med i de nyeste trends inden for Google Ads? Vil du gerne benytte de nyeste redskaber til at optimere dine annoncer bedst muligt? Så er en af de vigtigste strategier at være obs på ’smart bidding’.

Hvad er smart bidding?

Det smarte ved smart bidding er at kampagnen selv regulerer budstrategien automatisk ud fra hvad Google vurderer vil give den største mulige konverteringsværdi i hver eneste auktion.

Hvad søren betyder det?

Det betyder at i stedet for at sidde manuelt og gætte hvad den bedste budstrategi er ud fra tusindvis af lister af data, så kan du overlade alt benarbejdet til Google. Det er selvfølgelig et kvalificeret gæt, men hvis du har mange forskellige kampagner kørende, så er det umuligt at optimere hver kampagne fuldt ud hele tiden. Det som smart bidding gør, det er så at tage hele den manuelle del ud af ligningen. Google kører budstrategien automatisk i auktionssystemet ud fra forudindstillet kriterier, som er blevet opsat i opbygningen af kampagnen.

Smart bidding strategier

For at benytte smart bidding, så skal du i løbet af kampagnens opbygning opsætte nogle mål ud fra hvad du gerne vil opnå med kampagnen. Disse mål er hvad Google bruger til at vurdere den bedste budstrategi.

Herunder får du indblik i de forskellige smart bidding strategier.

Maximize clicks

Den første strategi er maximize clicks

Maksimer antal klik er en budstrategi, som kan bruges til at maksimer antallet af klik på annoncen. Det er en strategi, som kan være særdeles værdifuld hvis du søger mere brand awareness for eksempel.

I stedet for at fokusere på direkte salg, så fokuserer denne strategi på at levere så mange besøgende som muligt ind på din hjemmeside. Når du benytter denne strategi i kombination med smart bidding, så fortæller du til Google, at dette er formålet med kampagnen.

Det resulterer ofte i lavere klikpriser, hvilket betyder at du brugere færre penge på at få flere besøgende ind på hjemmesiden.

Target Impression Share

Da maksimer antal klik strategien justerer buddet for at maksimere antallet af besøgende, så har Target Impression Share strategien øje for at ligge så højt i rangeringerne som muligt, så ofte som muligt. Det er også rigtig godt for brand awareness.

Denne smart bidding strategi er kun muligt i søgekampagner. Det er en relativt ny kampagnetype. Med Target Impression Share, har du tre eksponeringsmuligheder som du skal byde på.

  • I toppen af siden
  • Omkring toppen
  • Alle steder på siden

Denne strategi er for dem, som ønsker at maksimere synlighed så meget som muligt.

Target ROAS

Når det kommer til direkte salg, så er Target ROAS en populær strategi. ROAS står for ’Return On Ad Spend’. En Target ROAS-strategi bunder primært i at ramme en helt specifik omsætning. Det sker igennem en meget simpel formular ’udbytte – forbrug’. Det vil sige, hvis du går efter at få 10 gange pengene igen på din kampagne, så indstiller du ROAS til 1000%.

Når det kommer til webshops, så er Target ROAS en fordelagtig strategi især fordi det typisk er nemmere at strukturere ROAS, som en del af en komplet salgsstrategi. Som virksomhed kan du opsætte budgettet efter et helt specifikt mål, og opsætte konverteringstracking til løbende at spore om målsætningen på 1000% bliver nået.

Når du har en webshop med mange forskellige varer med mange forskellige prisklasser, så kan du med fordel bruge en Target ROAS-strategi til at automatisere budstrategien for hvert enkelt produkt med henblik på at nå det forudbestemte mål. Du skal dog have styr på om dine mål er realistiske, og løbende indsamle data for at vide hvilke mål der er de optimale mål at sætte for netop din kampagne.

Target CPA

Target CPA står for ’Cost Per Acqusition’. Det betyder at du lader Google opsætte en pris du vil betale pr. konvertering. Her skal du gøre op med dig selv hvad en konvertering er værd for dig, og hvor meget du er villig til at betale for et salg, en udfyldning af en kontaktformular, et opkald etc.

Target CPA er en fuldt ud automatisk budstrategi, hvor Google justerer buddene ud fra gældende Target CPA. For at du sikrer dig, at du holder dig inden for dit budget kan du opsætte et minimum eller et maksimum du vil betale pr. konvertering.

Maximize Conversions

Denne strategi er god, hvis du gerne vil maksimere antallet af konverteringer. Maximize Conversions benytter nemlig machine learning til at budjustere ved hver enkel auktion med henblik på at maksimere antallet af konverteringer.

Maximize Conversions går som udgangspunkt ud på at benytte hele dit daglige budget på at maksimere antallet af konverteringer. Det er derfor en god ide at holde godt øje med en kampagne som benytter denne strategi, da pengene kan blive brugt relativt hurtigt.

Maximize Conversion Value

I forhold til Maximize Conversions så tilbyder Maximize Conversions Value den mulighed at optimere efter at genere den størst mulige værdi. Denne strategi er meget lig Maximize Conversions, men den tager f.eks. forhold til det specifikke produkts værdisætning.

Maximize Conversions budjusterer med henblik på at skabe så mange konverteringer som muligt, imens at Maximize Conversion Value tager udgangspunkt i hvilke salg der skaber størst værdi for virksomheden og tager udgangspunkt i dem.

Du tænker muligvis, at Google så bare vælger de dyreste produkter og budjusterer for at sælge dem. Det er ikke tilfældet. Lad os sige du har et produkt, som koster 50 kr. og et produkt som koster 500 kr. Hvis der bliver solgt over 10x så mange af produktet til 50kr. så er det det produkt, som driver den største værdi.

Få et uforpligtende tilbud på en Google Ads aftale hos Wuo

Hos Wuo er vi meget engageret i at benytte smart bidding til at drive din virksomhed fremad. Er du interesseret i Google Ads annoncer, så kontakt os lige her.

Læs del 2 her