Få kunderne til at blive længere med UX og UI

Hvad er UX og UI, og hvad er forskellen?

Har du en hjemmeside eller en webshop? Hvis du har, eller hvis du overvejer at designe en hjemmeside eller en webshop, så gør du klogt i at tænke UX og UI ind i dit design.

UX står for ’User Experience’, og referer til interaktionen mellem hjemmesiden og brugeren. Hvor god brugeroplevelsen er på hjemmesiden, afhænger primært af det overblik brugeren får på siden, og hvor nem hjemmesiden er at navigere for at finde det man leder efter.

’UI’ i UI Design dækker over termet ’User Interface’, på dansk ’brugergrænseflade’. En hjemmesides brugergrænseflade er det grafiske layout. Det er knapperne, teksten, billederne m.m. Alt det grafiske som findes på overfladen.

Når man snakker UX og UI, så referer man ofte til det som en samlet betegnelse. Selvom de to termer overlapper, så er det to forskellige ting. UX Design er altså den samlet brugeroplevelse, og UI henviser til det grafiske layout. Før hjemmesiden har et brugervenligt design, skal der være en god balance mellem de to ting.

 

User Experience – Gør det nemt for kunderne

User experience er den mest tekniske del af designprocessen. Her handler det om at gøre hjemmesiden så nem og simpel som muligt at navigere. Det kommer selvfølgelig helt an på hvilken type hjemmeside, og hvilket formål hjemmesiden har, for hvad der er best practice her.

For en webshop er det f.eks. en god ide at arbejde på at gøre kunderejsen så kort som muligt, for at spare brugerne for alle unødvendige klik indtil konverteringen. En kort effektiv brugerrejse resulterer ofte i en bedre konverteringsrate. Der kan derfor ikke lægges for meget energi i netop denne praksis.

Brugeroplevelse er et foranderligt koncept, som hele tiden rykker sig. I takt med at det teknologiske landskab, og brugernes adfærd forandrer sig, så skal ens tilgang til UX ligeledes forandre sig. Hvis du f.eks. laver en hjemmeside, hvor en af dine kernemålgrupper er børn, så vil det være en god ide at tage udgangspunkt i IPad som primær enhed. For at skabe en optimal brugeroplevelse, er det altså væsentligt at du har fokus på din målgruppes tilvænning til den digitale platform.

Et godt eksempel på hurtig udvikling af UX er Spotify. Da størstedelen af spotifys målgruppe er på mobilen, bliver der lagt stor fokus på brugeroplevelsen på netop mobil. Her har størrelsen på mobiltelefoner f.eks. haft stor indflydelse på deres design igennem tiden. I de tidlige år havde iPhones/smartphones mindre skærme, så Spotify klargjorde overfor brugerne, at der var mere end en side til app’en ved at placere menuknappen oppe i venstre hjørne. Efter mobilskærmene er blevet større er det blevet svært at nå menuknappen i venstre side med samme hånd, så nu bliver menuknappen placeret i højre side i stedet, da det er nemmere for brugeren. Det giver en bedre brugeroplevelse.

 

User Interface – Få dine kunder til at komme igen

Da UX er mere teknisk i forhold til at man tager stilling til størrelser, placeringer og flowet på hjemmesiden, så er UI en mere artistisk tilgang til webdesign. Indenfor UI er der ikke noget facit, da det er mere æstetisk. Der er derfor ikke nogen regler indenfor UI, mere guidelines. Disse guidelines skal dog føre til et godt interface design.

Hvad er så et godt interface design?

Et brugervenligt design er et design, som skaber et uniformt samspil mellem sanselige elementer. Her taler vi om tekst, lyd, billeder og bevægelse. Alle disse elementer skal skabe en brugergrænseflade, som giver brugeren en god oplevelse. Her arbejder vi altså med fonte, grafik, farver, video og mere for at skabe det visuelle design.

 

Farver

For at tage et par eksempler, så er farvevalg ofte en del af webdesign. Før man tager en farve i brug, må man tage udstråling og forståelse af farven i betragtning. For at signalere at noget er billigt bliver en særlig gullig eller orange nuance ofte taget i brug, eller hvis man f.eks. vil signalere økologi, så er det ofte en grøn farve, som er primær.

Farvevalg er ofte en stor del af brugeroplevelsen, da f.eks. farver helt naturligt signalerer forskellige ting til bestemte målgrupper, hvilket selvfølgelig kan svinge mellem kulturer, generationer, og andre faktorer, men der er brands som formår globalt at brande sig ind under huden hos de fleste mennesker primært baseret på farvevalg.

Et godt eksempel er Coca Colas marketingkampagne i 1930’erne, hvor de valgte at klæde julemanden i rød. 90 år senere optræder den røde julemand stadig verden over med en cola i hånden. Julen er derfor verden over en årstid hvor man drikker cola, og det skyldes primært julemanden klædt i Coca Colas røde farve.

Facebook er f.eks. også synonym med sin særlige blå farve. Mange mennesker associerer ofte en stærk blå farve i forbindelse med handel eller en kommunikationsplatform. Det er derfor ikke tilfældigt, at Facebook, Twitter og LinkedIn benytter blå som primær farve.

 

Form

Arbejdet med UI strækker sig selvfølgelig dybere end farvevalget. En lige så stor del af User Interface er formen, som igen afhænger af brandet, og hvordan kernemålgruppen forholder sig til formerne.

Gode brands kan kendes selvom logoet bliver vist i andre farver. Hvis vi f.eks. tager Facebook igen, så kan man sagtens kende Facebooks logo, selvom det bliver vist i sort, hvid, grøn etc. Folk ved hvad det er, så det er nemt at afkode.

Et godt User Interface holder sig til sit brand. To måder er at genbruge designtræk, som brandet allerede har eller skabe et nyt design, som målgruppen i forvejen er vant til at forbinde med brandet. Der er mange ting, som hører under konceptet ’form’.

Et par eksempler:

 

  • Animation
  • Ikoner
  • Billeder
  • Luft
  • skygge
  • Størrelse (kasser, fonte)

 

Konceptet ’form’, og tilhørende elementer er et emne, som kan diskuteres i lang tid. Der er uanet mange elementer, som kan benyttes og justeres for at skabe et unikt og genkendeligt User Interface. For at skære det ind til benet, har vi her valgt et par eksempler.

 

Typografi

For at lave en genkendelig form skal der laves nogle regler for brandet. Typografi kan udefra set virke som en lille ting, men for et brand kan det være utrolig vigtigt. Typografi er de fonte, skrifttyper, linjeafstand og skriftstørrelse, som går igen.

Der kan godt være lagt meget tanke bag netop typografi, for at gøre brandet så unikt og genkendeligt som muligt. Hvis benyttet effektivt og konsistent, så kan bestemte fonte og skrifttyper blive synonymt med et brand.

 

Luft

Det er vigtigt at bruge faste luftrammer og være konsistent. Hvis du svinger for meget med det kan det give et rodet look til hjemmesiden. Du kan benytte 25px/50px/100px, som faste luftkasser alt efter designet. Det vigtigste er at være konsekvent.

For mange designere er luften mellem elementerne på hjemmesiden noget af det sværeste at få til at passe ind. Det handler om at finde en balance, så hjemmesiden hverken er tom og kedelig eller rodet og uoverskuelig.

 

Indtryk

User Interface skal sørge for at hjemmesiden holder den røde tråd hele vejen igennem. Den skal være tro mod brandet, samt give et professionelt og troværdigt indtryk til de potentielle kunder. Det hjælper kunden med hurtigt at kunne genkende hvilken side de er inde på, hvor de er på sitet, og tage en beslutning, samt om de har lyst til at interagere med hjemmesiden. Når det hele spiller sammen, giver det et godt helhedsindtryk.

UX er altså den tekniske del af processen, som skaber en god struktur på hjemmesiden, imens at UI er den æstetiske del, som sikrer et brugervenligt layout og et genkendeligt brand. Brugt effektivt, får de kunderne til at komme igen og igen, simpelt fordi de nyder at interagere med hjemmesiden, og derfor forbinder brandet med gode oplevelser. Et godt User Interface er altså en balance mellem UX og UI, som hjælper kunderne og skaber relation til målgruppen.

Vil du have en brugervenlig hjemmeside, så kontakt os i dag.