De nyeste trends indenfor webdesign

Hvis der er et bestemt punkt, som der skal være fokus på i den digitale verden, så er det webdesign. Når vi ser ud over den evigt foranderlige horisont, så har vi i de seneste par år været vidner til et digitalt lærred fyldt med hoverende og farverige animationer og innovative grafiske illustrationer. 

I 2021 har fokus dog skiftet i retning af minimalistisk realisme, neumorfisme og mikrointeraktioner.  

Minimalistisk webdesign  

Det minimalitiske design bunder i et enkelt og kendt princip indenfor User Interface. Det kaldes for 60/30/10 princippet. Det betyder at du max benytter tre forskellige letgenkendelige farver. Den primære farve som fylder 60% og to sekundære farver som hver især fylder 30% og 10% respektivt.  

Der skal naturligvis være en balance mellem et simpelt design med unikke og brugervenlige funktioner. En hjemmeside skal selvfølgelig heller ikke være kedelig, men den forrige tendens med sprudlende gimmicks og store grafiske designs som tager lang tid om at komme til pointen, er ved at være fortid.  

Det hele handler nu om at skabe simple og brugervenlige designs med specifikke og unikke webløsninger.  

Neumorfistisk design 

Hvis vi dykker lidt mere ned i nogle specifikke designtendenser som er født i løbet af de seneste års udvikling, så kommer vi f.eks. til det fænomen, som helt nede på jorden kaldes for neumorfistisk design.

Neumorfisme er inspireret af det designfænomen, som vi også på godt dansk kalder for skeuomorfisme. Fænomenet handler primært om at udvikle et design med funktioner som spejler sig i de samme funktioner, som de ser ud og benyttes i den virkelige verden. Det kan f.eks. være en højtaler med en volumeknap hvor du drejer på den for at skrue op og ned på lyden når du afspiller en lydfil.  

Hvis du vil være lidt fræk, så kan du designe smøren i 3D for at give det et ekstra pift af realisme. På en ellers simpel hjemmeside skiller sådanne funktioner sig meget ud, og giver et ekstra særpræg af unikhed. Det kan være utroligt kraftfuldt når det handler om at drage kunderne hen hvor du gerne vil have dem hen.  

Hvis der er for mange funktioner, farver og knapper m.m. så kan det godt virke rodet, og kunderne mister interesse, hvis det ikke øjeblikkeligt er klart hvorfor de er på hjemmesiden.  

Mikrointeraktioner  

I sammenhæng med et simpelt design, så er mikrointeraktioner det nye sort. Det er de små stunder, hvor du som bruger interagerer direkte med hjemmesiden. En mikrointeraktion kan sagtens være i form af et neumorfistisk design.  

Det er når du f.eks. bevæger dig hen over en knap, en kasse eller et logo, og den i samme øjeblik skifter farve eller form. Det er en form for instant feedback mellem hjemmeside og bruger. Det bidrager til en aktiv brugeroplevelse, og kan være afgørende for om hvorvidt kunderne beslutter sig for at blive på hjemmesiden, og i sidste ende foretager en handling.  

Vil du gerne have et helt nyt moderne webdesign til din egen hjemmeside? 

Hos Wuo huser vi nogle af landets mest talentfulde webdesignere, og vi vil rigtig gerne give din hjemmeside et løft. Kontakt os på 92 82 22 03 og hør mere.